Escollim joguines?
- Sabotigueta
- 0 likes
- 3119 views
- 0 comments
Ja són aquí! Es anuncis de joguines de tots els gustos, mides, colors i funcionalitats ja ens han inundat tots els canals de televisió, bústies de correu electrònic, de correu ordinari i, fins i tot, de ràdio. Són a tot arreu intentant captar la nostra atenció i fent-nos creure que allò és exactament el que farà feliç el nen quan obri els regals del tió, pare noël, reis o el que celebreu a casa vostra -si és que celebreu alguna cosa-.
Una de les preguntes que més ens fan els adults és sobre quina joguina escollir pels nens i nenes, i és tan difícil de respondre com “quina samarreta em poso?” o “quin cotxe em compro?”, doncs al final es tracta de fer una observació activa per a conèixer les preferències dels petits, saber quins criteris volem seguir a l’hora d’escollir jocs i adaptar-se a totes dues coses.
Normalment podem classificar les joguines ens dos grans grups, segons la seva funcionalitat: les que pretenen entretenir i distreure el nen durant un període de temps concret d’una banda, i les que busquen treballar una habilitat o competència i ajudar-los a desenvolupar-la de l'altra. Sempre és preferible escollir joguines de la segona opció per sobre de la primera.
Montessori i Waldorf són dues corrents pedagògiques que, basant-se en en principi que els nens aprenen jugant i juguen aprenent, han creat materials molt interessants (i fixeu-vos que materials, joguines i elements de joc són sinònims en aquest context) que permeten desenvolupar les habilitats dels petits alhora que juguen. Al cap i a la fi, quina és la línia que separa el joc de l’aprenentatge? Pels nens és inexistent i per nosaltres també hauria de ser-ho.
La primera i única norma pel joc dels nens i nenes, en aquest context, ha de ser que no hi hagi normes. Els materials que se’ls ofereix són tan neutrals que els permeten una infinitat de possibilitats de joc, deixant espai per al joc desestructurat i imaginatiu tan necessari per al desenvolupament de la creativitat. Són elements de joc absolutament versàtils pensats per a que els nens els puguin adaptar a qualsevol entorn de joc. Sovint no tenen una funcionalitat concreta, és precisament aquí on rau l’excpecionalitat d’aquest tipus de joguines.
Jo us vull presentar tot un seguit de materials i elements de joc que tots/es tenim per casa, i d’altres que complementen a la perfecció amb la idea que els nens i les nenes han de tenir espai per a imaginar, crear i experimentar.
Alguns d'aquestes joguines els pots trobar en Sabotigueta, així que hi ha algunes imatges amb link. Les altres imatges són totes del pinterest!!
Material de joc simbòlic: l’infant imita les accions de la vida quotidiana dels adults. Materials que representen la realitat i els apropen a les accions diaries dels adults del seu entorn (caixa d’eines, cuinetes, jocs de neteja,…)
Materials per desenvolupar la motricitat fina: Pensats per a que l’infant desenvolupi les habilitats de motricicitat i adquirir més autonomia (engranatges, insertar, cosir, encaixar, colpejar…)
Jocs d’apilar: Enfocats a treballar les proporcions, la creativitat, i la motricitat fina. (contruccions, el famós arc iris Waldorf, …)
Teles i cintes: Són elements que aparentment no tenen massa aspecte de joguina tradicional, però que brinden un amplíssim ventall de possibilitats als nens i nenes. Una simple tela els/les pot convertir en princeses, prínceps, superherois o animals; i poden aprofitar-la per a construïr una cabana entre les cadires del menjador.
Materials naturals: Petxines, pals, pinyes, pedres… qualsevol d’aquests elements disposats de manera concreta permet als nens/es jugar i descobrir a través dels sentits, de diferents textures, olors i colors que pot trobar en qualsevol entorn natural.
Puzzles i construccions Waldorf: el més conegut de tots és l’arc de Sant Martí, un conjunt de peces encaixades semi-circulars de diferents colors que aparentment no tenen cap funcionalitat concreta però que permeten convertir-les en qualsevol cosa: un pont pels cotxes, un llit per a les nines, per fer torres altes, i taaaaantes altres possibilitats com la imaginació dels nostres nens i nenes vulguin.
Elements variats que permetin el joc desestructurat: Sovint quan la gent que no està familiaritzada amb materials d’aquest estil ens pregunten perquè uns senzills aros, uns ninots o un ou de fusta són elements de joc tan preciats, i la resposta sempre és la mateixa: perquè permeten mil-i-una utilitats i no només una de concreta. Un dia poden jugar a que els ninots són un equip de futbol, i al dia següent representar una aula amb alumnes i professors. La versatilitat és l’element que dóna valor a aquests materials.
No us semblen totes fantàstiques alternatives a l’allau de joguines de dubtosa utilitat que ens arriba últimament? A més, com que segur que us han vingut les mateixes ganes de jugar que a nosaltres, aprofitem per a recordar-vos que, al final, sigui quin sigui el material, sigui quina sigui la joguina, sigui quin sigui el tipus de joc, el més important que els podem regalar als nens del nostre entorn és el nostre temps. Acompanyar-los en el seu joc, observar-los i compartir amb ells estones d’oci i aprenentatge més informal és tan o més important que qualsevol joguina escollida amb els millors criteris pedagògics
Gaudiu-vos molt! Bones i divertides festes!
Júlia Bolea
comments (0)